Már mindenkivel előfordult ilyesmi. Amikor az étkezésnél a gyerek azt mondja… “Fúj! Ezt nem eszem meg!”, “Nem tudsz rávenni, hogy megegyem!”

Vagy talán a gyerek egyszerűen nem hajlandó leülni az asztalhoz. Ez lehet stresszes, bosszantó és akár ijesztő is, amikor a gyerek nem hajlandó enni.

Itt van néhány egyszerű stratégia, amelyekkel ráveheted a gyerekedet az evésre, akkor is ha elutasítja.

Mielőtt túl mélyre ásnánk, beszéljünk egy kicsit a miértjéről. Ahogy a babák kisgyermekekké válnak, fejlődnek: önállóbbá válnak, autonómiát szereznek és megtanulják, hogy van, amit szeretnek, és van, amit nem. Válogatós evők lehetnek.

Fejlődési szempontból nagyszerű (szeretnénk független gyermekeket nevelni), de szülői szempontból igencsak frusztráló lehet. Néhány gyereknek lehetnek olyan tényezők is, amelyek nehezítik az evést (különösen az új ételek esetében), amelyek összefüggnek érzékszervi rendszereikkel vagy fejlődési kihívásaikkal.

Ez az útmutató arról szól, hogy a szülők felelősek az étel választásáért: mit, mikor és hol, a gyermekek pedig felelősek az étkezési mennyiségükért és azzal, hogy esznek-e. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk “rávenni” a gyermekeinket az evésre.

Inkább azt szeretném, ha arra gondolnál, hogy engedd meg a gyerekeidnek, hogy egyenek. További információkért olvasd el ezt a cikket. Amikor ezt teszed, emlékeztess magadra, hogy nem rajtad múlik, hogy a gyerekek esznek-e vagy sem.

Az étel elutasítása előfordulhat, és most beszéljünk arról, mit tehetsz, amikor a gyereked elutasítja vagy egyszerűen nincs étvágya.

Itt van, 5 egyszerű stratégia, amit a gyerekeknél tudsz alkalmazni, hogy könnyebb legyen az étkezés

1. Ne tegyél nyomást a gyerekedre, és ne büntesd meg, ha nem eszik.

Bár ez hatalmi harccá válhat, egy gyerek nem evés nem tükrözi rád. Milyen gyakran kéred meg a gyerekedet, hogy “egy falatot egyél meg”, csak hogy zárt ajkakkal találkozz? – és hogy már eldöntötték, hogy nem szeretik az ételt, mielőtt még megkóstolták volna.

Amikor nyomást gyakorolunk a kisgyermekeinkre, az visszaüthet. Az étkezéskor olyan kisgyermeket vagy gyermeket hoz létre, aki egyszerűen nem akar enni. Érdemes lehet az étkezést játékosan is felfogni és különböző tányérokat használni a különböző étkezésekhez is. Ha egy kedves formájú, vagy mosolygós tányérban tálalod nekik az ételt, akkor gyermekeid szívesen ülnek majd le az asztalhoz, hogy felfedezzék az aranyos mintákat, miközben ízletes ételeiket fogyasztják. Mindez együttesen segít a kisgyerekeknek egy pozitívabb és örömtelibb kapcsolatot kialakítani az ételekkel.

 

2. Milyen a rutinod az étkezések és az uzsonnák körül?

Van-e rutinod az étkezések és az uzsonnák körül? Íme, hogyan segíthet valójában a kisgyermekeknek és a gyerekeknek többet enni:

Gondoljuk el a gyomrot, mint egy üzemanyagtartályt. Ha folyamatosan feltöltjük az üzemanyagtartályt, soha nem engedjük teljesen kiürülni, hogy újra teljesen feltöltsük. Ugyanez vonatkozik a gyomorra is.

Ha folyamatosan kis mennyiségeket eszünk, nem engedjük, hogy a gyomrunk kiürüljön és megeméssze az ételt, hogy éhesek legyünk. Amikor szünetet tartunk az étkezések között, lehetővé tesszük, hogy az étel emésztődjön, hogy az éhséget a következő étkezés vagy uzsonna során maximalizáljuk, és lehetővé tegyük, hogy kielégítő mennyiségű ételt együnk.

A legtöbb kisgyermek a legjobban jár 2-2,5 órás étkezésekkel és uzsonnákkal, míg az idősebb gyerekek a legjobb 3-4 óránkénti étkezésekkel. De fontos, hogy a gyereked számára személyre szabd az időközöket. Néhány fiatalabb gyerek hosszabb ideig elvan étel nélkül, míg néhány idősebb gyereknél az étkezések és uzsonnák közelebb lehetnek egymáshoz.

Koncentrálj arra, amit a gyereked tud enni az ételek közül, még akkor is, ha válogatós evő. Könnyű arra gondolni, mit nem tesz a gyerekünk: nem eszik zöldségeket, elutasítja az étkezést, rémálommá teszi az étkezéseket.

Át tudjuk ezt alakítani? Tudunk gondolni arra az ételre és azt továbbfejleszteni, amit megesznek. Mondjuk, péksütemény. Találhatsz-e új péksüteménytípust és ajánlhatod azt vacsorára, vagy esetleg fel lehet-e javítani egy kis zöldséggel, gyümölccsel?

Vagy talán szereti a tésztát. Találhatsz-e új tésztaformát? Valószínűbb, hogy az ismerős dolgokat fogják megenni, mint valami teljesen újat, és ezeket könnyebb is átalakítani valami táplálóbbá és egészségesebbé.

3.Gondolj az ételek tálalására.

Ez a folyamatnak nagy részét képezi az új ételek megtanulásában, még ha eleinte nem is vezet célra.

A gyereked, aki esetleg elutasítja a zöldségeket, egy lépéssel közelebb kerül a zöldségekhez, akkor is, amikor csak ki vannak téve az asztalra (még akkor is, ha nem is eszik meg őket). Tálald őket. Te és a család többi része is élvezheti őket, ha a pici még nem is nyúl érte.

Érdemes megemlíteni a kölcsönhatást is. Az evéshez hasonlóan jó kezdet lehet csak megnyalni, megérinteni vagy megillatozni azt a zöldséget. Ezt a folyamatot kell ügyesen végigjárni a gyerekekkel.

Minél több kontaktusba kerül egy gyerek az új ételekkel, annál valószínűbb, hogy végül meg fogja enni azt. Főleg, ha ezt a hozzáállást látja a szülőktől és esetleg a testvéreitől is.

Alapvetően: hagyd a gyerekeidnek, hogy egyenek. Teljesen normális, ha a gyerekeink elutasítják az evést, és csak nincs kedvük enni. De vannak olyan dolgok, amiket megtehetünk ennek a magatartásnak a leküzdésére – tiszteletteljes, kedves módon, nyomás nélkül.

4. Gondolj az etetési rutinunkra

koncentrálj arra, amit meg tudnak tenni, és gondolj a tálalásra és a kölcsönhatásra, vagy akár a példamutatásra az evés során.

Bár az etetés olykor rendkívül frusztráló lehet, hozzunk több örömöt az étkezésekbe. Képzeld el a vidám és boldog étkezéseket, amikor a gyerekek mosolyogva ülnek az asztalhoz! A színes, szilikon mintás tányérok egyedülálló élményt nyújtanak. A gyerekek imádni fogják felfedezni az izgalmas mintákat, miközben étkeznek. Ezek a tányérok nem csak szórakoztatóak, hanem praktikusak is, mivel a szilikon anyag megakadályozza a csúszást és könnyen tisztítható. Így minden egyes étkezés örömteli és kellemes élmény lesz!